OPIS PROJEKTU
Budowa drogi ekspresowej S7 odcinek Gdańsk (A1) – Koszwały
(Południowa Obwodnica miasta Gdańska)
Obwodnica Południowa stanowi połączenie Obwodnicy Trójmiasta (drogi S6) oraz Autostrady
A-1 z drogą krajową nr 7 oraz Trasą Sucharskiego, stanowiącą dojazd do Portu Morskiego w
Gdańsku. Jest to ciąg połączenia Aglomeracji Trójmiejskiej z korytarzem transportowym
nr VI ( Gdańsk – Katowice – Żylina ) stanowiącym przyszłościowe rozszerzenie
Transeuropejskiej Sieci Transportowej Unii Europejskiej TINA. Długość projektowanego odcinka
S7 wynosi 17,86 km.
Inwestycja jest zlokalizowana na terenie Gminy Pruszcz Gdański, Kolbudy i Cedry Wielkie oraz
na terenie miasta Gdańska w województwie pomorskim.
Południowa Obwodnica Miasta Gdańska to:
- 17,9 km drogi ekspresowej,
- estakada o długości 2 778,1 m,
- 5 węzłów dwupoziomowych (zespolony Straszyn, Lipce, Olszynka, Przejazdowo, Koszwały).
Dokonane/planowane modyfikacje Decyzji KE: nie ma podpisanego memorandum
finansowego.
Odcinki realizacyjne:
1. Gdańsk (A1) – Koszwały
Projekt budowy drogi ekspresowej S7 na odcinku Gdańsk (A1) – Koszwały obejmuje dwa
kontrakty:
1. „Zarządzanie i nadzór inwestorski nad budową drogi ekspresowej S7 odcinek Gdańsk
(A1) – Koszwały (Południowa Obwodnica Miasta Gdańska)”
- Data podpisania. 21.09.2009 r.
- Wykonawca:
Konsorcjum firm:
1) Zakłady Budownictwa Mostowego Inwestor Zastępczy Sp. z o.o. (Lider);
2) ECM Group Polska Sp. z o.o.; - Wartość: brutto 6 939 360,00 PLN
- Planowany/rzeczywisty czas realizacji: 48 miesięcy (licząc od daty wydania polecenia
rozpoczęcia realizacji Umowy – 29.09.2009 r.)
2. „Budowa drogi ekspresowej S7 odcinek Gdańsk (A1) – Koszwały (Południowa Obwodnica Miasta Gdańska)”
- Data podpisania 06.10.2009 r.
- Wykonawca:
Konsorcjum firm:
1) BILFINGER BERGER BUDOWNICTWO S.A.
2) WAKOZ Sp. z o.o.; - Wartość: brutto 1 126 411 068,70 PLN
- Planowany/rzeczywisty czas realizacji: 24 miesiące (bez okresów od 15 grudnia do 15
marca) - Planowany/rzeczywisty czas realizacji: 24 miesiące (bez okresów od 15 grudnia do 15
marca) licząc od daty wydania polecenia rozpoczęcia realizacji Umowy – 15.10.2009 r.
Inwestycja zaprojektowana została przez Biuro Projektowo-Konsultacyjne
TRANSPROJEKT GDAŃSKI Sp. z o.o.
Zakres inwestycji obejmuje:
Przyjęte założenia inwestycyjne wiążą się z budową odcinka drogi ekspresowej o ograniczonej
dostępności wraz z konieczną infrastrukturą drogową zapewniającą poprawne powiązania
komunikacyjne. Obsługa przyległego terenu na poziomie lokalnym zostanie zapewniona
poprzez istniejący i przebudowywany układ dróg lokalnych i projektowane drogi dojazdowe.
W ramach zapewnienia powiązania drogi S7 z przyległym terenem przewidziano budowę 5
węzłów dwupoziomowych:
- węzeł zespolony „Straszyn”
- na skrzyżowaniu drogi S6 w km proj. 0+794,97 ( km istn. S6 343+041,18) z drogą S7 w km proj. 0+000,00
- na skrzyżowaniu drogi S6 w km proj. 1+960.74 (km ist. S6 344+203,00) z drogą wojewódzką Nr 222 w km proj. 0+263,91,
- węzeł „Lipce” na skrzyżowaniu drogi S7 km 3+211,01 z Traktem Świętego Wojciecha km
0+404.19 – drogą klasy G (dr. kraj. Nr 1), - węzeł „Olszynka” na połączeniu drogi S7 w km 8+636,14 z Trasą Sucharskiego drogą
klasy GP do Portu Morskiego w Gdańsku - węzeł ”Przejazdowo” na skrzyżowaniu drogi S7 w km 11+537,76 z dotychczasową dr.
kraj. Nr 7 klasy G oraz drogą wojewódzką nr 226 klasy Z,n - węzeł „Koszwały” na skrzyżowaniu drogi S7 w km 16+667,49 z drogą powiatową
i podłączenie do odcinka starej drogi krajowej Nr 7 klasy G,
Obwodnica dodatkowo na odcinku projektowanej estakady krzyżuje się w dwóch poziomach z
dwoma liniami kolejowymi:
- linią kolejową Nr 009 (E-65) Warszawa – Gdańsk w km 3+523,73,
- linią kolejową nr 226 Pruszcz Gdański – Gdańsk
- Port Północny w km 5+108,7
Ponadto inwestycja obejmuje budowę 12 obiektów inżynierskich:
- Wiadukt WD-1 na węźle zespolonym „Straszyn”
- Wiadukt WD-2 na węźle zespolonym „Straszyn”
- Wiadukt WD-3 w Borkowie w ciągu drogi wojewódzkiej Nr.222
- Estakada WE
- Most nad rzeką Motławą M-1
- Wiadukt na węźle „Olszynka” WD-4
- Wiadukt WD-5a w ciągu drogi gminnej – ul.Jesionowej
- Przepust nad Kanałem Wielkim (Wysokim) P-1
- Wiadukt na węźle „Przejazdowo” WD-5
- Wiadukt WD-6 w ciągu drogi powiatowej Nr.2236G w Koszwałach
- Wiadukt w ciągu drogi gminnej w Koszwałach WD-7
- Wiadukt na węźle „Koszwały” WD-8
Na omawianym odcinku przewidziano budowę i przebudowę następujących sieci:
- kabli teletechnicznych ziemnych dalekosiężnych i miejscowych. Urządzenia wymagają
przebudowy lub zabezpieczenia. Są to linie światłowodowe oraz kable miedziane
ułożone bezpośrednio w ziemi lub w kanalizacji kablowej. Występują również szczątkowo
elementy linii napowietrznych, - budowę kanalizacji do przeprowadzenia kabli przeznaczonych do sterowania ruchem,
- budowę oświetlenia węzłów, MOP-u „Koszwały” wraz liniami zasilającymi,
- przebudowę i budowę linii kablowych i napowietrznych SN 15 kV,
- przebudowę i budowę linii kablowych i napowietrznych Nn 0.4 kV,
- budowę linii kablowej nN zasilającej przepompownię,
- budowę stacji transformatorowych słupowych do zasilania oświetlenia węzłów „Straszyn”
„Olszynka” „Koszwały” i MOP-u Koszwały, - przebudowę stacji transformatorowej kontenerowej,
- przebudowę 4 odcinków linii 110 kV wraz z budowa nowych słupów,
- przebudowę 5 odcinków linii 400 kV wraz z budowa nowych słupów,
- przebudowę odcinka ropociągu Pomorskiego o średnicy 800 mm z demontażem istniejącego,
- przebudowę kabli łączności dalekosiężnej dla obsługi rurociągu ropy naftowej (kabel
telekomunikacyjny i światłowodowy), - przebudowę sieci wodociągowej z rur z PE i magistral wodociągowych w zakresie
średnic Dn 400 ÷ Dn 600 wraz z budową komór na magistrali wodociągowej, - przebudowę kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej i tłocznej oraz budowę przepompowni
ścieków na kanalizacji sanitarnej, - przebudowa sieci gazowej niskiego i średniego ciśnienia z rur stalowych i z PE oraz
przyłączy gazowych z rur stalowych i z PE, - budowę kanalizacji deszczowej z rur z Ŝywic poliestrowych z urządzeniami
podczyszczającymi wody opadowe – osadniki piasku, studzienki z deflektorem,
separatory, - budowę urządzeń wodnych w postaci poszerzonych rowów i przegród w rowach oraz
zbiorników retencyjno – infiltracyjnych, - przebudowę układu rowów melioracyjnych,
- przebudowę prawego wału rzeki Motławy,
- przebudowę cieku Świętego Wojciecha i Borkowskiego,
- likwidacje przejazdu kolejowego na ul. Żuławskiej,
- przebudowę sieci trakcyjnej na skrzyżowaniu estakady z linią kolejową Nr 226 do Portu
Północnego, - przebudowę kabli teletechnicznych kolejowych wzdłuż linii kolejowej Nr 009 i 226,
- budowę zabezpieczenia przejazdu kolejowego na skrzyżowaniu linii kolejowej Nr 226 i ul.
Niegowskiej wraz z zasilaniem. - zagospodarowanie zieleni:
- usunięcie części zieleni istniejącej kolidującej z robotami drogowymi, mostowymi i
uzbrojeniem terenu na odcinkach budowy nowych jezdni, oraz realizacji węzłów, - realizację nowych nasadzeń uzupełniających, wprowadzanych w związku z
ochroną środowiska, polepszenia klimatu akustycznego i walorów estetycznych trasy,
- usunięcie części zieleni istniejącej kolidującej z robotami drogowymi, mostowymi i
- budowę urządzeń ochrony środowiska:
- ekrany akustyczne – wiadukt na węźle „Olszynka”
- przezroczyste ekrany akustyczne oraz przesłonę ekologiczną na estakadzie
- przejścia dla zwierząt
- budowa przepustów na ciekach wodnych, rowach przydrożnych,
- rozbiórka budynków mieszkalnych, gospodarczych.
Podstawowe parametry techniczne budowanej Obwodnicy:
- Klasa techniczna – S droga ekspresowa
- Ilość jezdni – dwie
- Prędkość projektowana – 100 km/h
- Szer. jezdni – 2 x 3.50m = 7.00 m
- Szer. pasa awaryjnego – 2.5m
- Szer. pasa rozdziału na trasie 5.0 m
- Szer. pobocza ziemnego – 1.50 lub 1.90 m
- Szer. korony – min 27.00 m
- Pochylenie jednostronne jezdni na prostej 2.5%
- Kategoria ruchu – KR 6
- Obciążenie nawierzchni – 115 kN/oś
- Skrajnia pionowa nad drogą S 7 – 5.00 m