Charakterystyczna klatka bezpieczeństwa
Gdyby nie wystawy reklamowe i sponsorskie na karoserii aut rajdowych zapewne jedynym powodem dla którego moglibyśmy poznać, iż mamy do czynienia z modyfikacjami w porównaniu do aut seryjnych jest obecność charakterystycznej klatki bezpieczeństwa. To właśnie ta konstrukcja ulokowana wewnątrz pojazdu sprawia, że po wielokrotnym dachowaniu przebywający w pojeździe pozostają cali i zdrowi. Kabina dzięki klatce bezpieczeństwa zachowuje swój kształt, a wszystko dzięki pewnym cechom konstrukcyjnym. Na budowę klatki składają się pałąki przednie, główne, tylne oraz poprzeczne wzmocnienia. W skład konstrukcji wchodzi także kolekcja podpór pałąka głównego, dachu, a także drzwi. Klatka wykonana jest ze stali lekkiej – chromowo-molibdenowej, bądź stali T45. Oba warianty sprawiają, że kabina nie odkształca się nawet w przypadku nacisku 10 ton.
Hamulce oraz koła i ich ważna rola
Zarówno w przypadku kół, jak i hamulców mamy do czynienia z dwoma wariantami konstrukcji. Jeden z wariantów stosowany jest w przypadku rajdów asfaltowych, drugi z kolei w przypadku powierzchni szutrowych. Oto charakterystyka obu wariantów :
– rajdy asfaltowe – 18’ obręcze, gładkie opony, tarcze hamulcowe o rozmiarze 355mm z przodu i 300mm z tyłu
– rajdy szutrowe – 15’ obręcze, opony z głębokim bieżnikiem, tarcze hamulcowe o rozmiarze 300mm zarówno z przodu, jak i z tyłu
Silnik oraz skrzynia biegów – najważniejsze aspekty
Regulamin techniczny wymaga stosowania silnika złożonego z 4 cylindrów o pojemności 1600cm sześciennych wyposażonym w turbosprężarkę. W większości przypadków kwestie techniczne oraz mechaniczne są do siebie zbliżone, a podstawowe różnice dotyczą przede wszystkim osiągów. Modyfikacje pozwalają zatem uzyskać imponujące rezultaty o których wspomina nasz ekspert – Oskar Burski :
„I tu znowu będę musiał odwołać się do Skody. Konstruktorzy z owej marki stworzyli na bazie jednostki 1.8 silnik 1.6 o imponującej mocy 285KM. W pojeździe zastosowano ponadto turbosprężarkę od Audi S3 wyposażoną w regulaminową zwężkę o średnicy 32mm. Pozwala to uzyskać maksymalne osiągi w przypadku konstrukcji rajdowych…”
Zmiany uwypuklone są również w skrzyni biegów. Jest ona manualna – 5-stopniowa, choć moment przełożenia jest znacznie bardziej wydłużony, niż w przypadku aut seryjnych. Obsługuje się ją za pomocą drążka ulokowanego bliżej kierowcy.
Tekst przy współpracy z https://www.centercar.pl/.