Stan polskich dróg a logistyka

autostrada a4

Mentalność Polaków określa się na zasadzie malkontenctwa. I trudno się temu dziwić, wszak gdzie jak gdzie, ale w Polsce jest na co i na kogo narzekać. Warunki życia wcale nie należą do najlepszych, choć jako kraj mamy wszelkie predyspozycje, by uległy one poprawie. Podobnie jest w kwestii stanu polskich dróg. Warto przybliżyć ów problem na który narzeka znaczny procent kierowców, bo przecież to głównie na ich kieszeniach odbija się dziura, za dziurą.

droga w bieszczadach
Parametry i oznaczenia.

Aby przejść do właściwej oceny jakości stanu naszych dróg należy objaśnić kilka parametrów oraz znaczeń. Ich stan techniczny określa się na podstawie czynników eksploatacyjnych powierzchni do których zalicza się ugięcia, spękania, stan powierzchni oraz głębokość kolein. Te czynniki składają się na ocenę wystawianą na podstawie badań w skali – A – Znakomity. B – Zadowalający, C – Niezadowalający, D – Zły. Podobną skalę obejmuje ocena poszczególnych odcinków składających się na całość danej trasy. W ostatnim roku naprawy i modernizacji wymagało ponad 40% dróg. Jest to spora ilość, ale należy przy tym zauważyć, iż drogi ekspresowe i autostrady w Polsce należą do jednych z najbardziej eksploatowanych w Europie – wynika to głównie z niewielkiej ich długości. Wpływ na stałe pogarszanie się jakości ma również klimat atmosferyczny. Częste zmiany temperatury, wysokie amplitudy oraz liczne opady w okresie jesienno-zimowym skutkują brakiem mniejszą odpornością nawierzchni. Co do nawierzchni – warto wspomnieć o tym, iż coraz częściej odchodzi się od nawierzchni asfaltowych zastępując je betonowymi – takie rozwiązania technologiczne są jak wynika z badań o wiele bardziej trwałe.

dziurawa droga
Mapa warunków drogowych.

W jakich miejscach na terenie naszego kraju mamy do czynienia z najgorszym stanem powierzchni dróg? Regiony w których warunki są bardzo kiepskie to przede wszystkim tereny wschodnie – Podkarpacie i Podlasie. Nienajlepiej jest także w Lubuskiem. Jak ukazuje mapa warunków są to miejsca mniej zamożne i narażone na częsty transport zza granic kraju. Będąc częścią ważnych szlaków transportowych nie da się uniknąć zniszczeń nawierzchni.

menadżer floty - zarządzanie flotą

Warto wspomnieć o badaniach prowadzonych przez jedną z firm sondażowych z których wynika, iż nieco ponad 60% ankietowanych osób uważa, iż nasze drogi są w stanie fatalnym. Niespełna 30% twierdzi, że ich stan jest przeciętny, natomiast blisko 10% jest zdania, że stan polskich dróg jest dobry. Z praktycznego punktu widzenia najrozsądniej zawierzać właśnie kierowcom. To oni codziennie użytkują setki kilometrów na terenie całego kraju. A jakiego zdanie są eksperci?

Okiem specjalisty.

droga wojewodzka

Pośród specjalistów opinie są podzielone i zróżnicowane. Ostatni raport ukazywał fatalny stan nawierzchni. Głównymi zarzutami względem działalności drogowej w Polsce był brak modernizacji kosztem kreowania coraz to nowszych planów budowy nowych tras. Ubolewanie dotyczyło również braku wizji rozwoju transportu. Konsekwencja? Jest bolesna, wręcz brutalna. Z najnowszych analiz wyniki, że niespełna 2% polskich dróg spełnia wymogi unijne. Do tego dochodzą aspekty dotyczące bezpieczeństwa – brak poboczy, pęknięcia poprzeczne i przeładowane pojazdy sprawiają, że liczba wypadków na drogach krajowych w ostatnich 30 dniach wynosi 87 z czego 4 osoby to ofiary śmiertelne, zaś 100 osób to ranni. Niemiła ciekawostka – w ostatnim miesiącu zatrzymano do kontroli 410 nietrzeźwych kierowców. Te statystyki są przerażające i nie napawają optymizmem, gdyż w ostatnim 10-leciu odnotowuje się coraz więcej tego typu przypadków.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *